۱- چشم انداز:
«تبیین و ارتقاء جایگاه سازمان نظام مهندسی ساختمان در سطح ملی و بین الملل در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی ساختمان و افزایش میزان صادرات توسط اعضای حقیقی و حقوقی تا میزان ۳۰ درصد کل صادرات در این حوزه در مدت ۵ سال»
۲-اهداف:
۱-۲ : معرفی سازمان های نظام مهندسی ساختمان در جامعه بعنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار در اقتصاد و صنعت ساختمان، اشتغال زایی، ارتقاء کیفیت ساختمان و ایجاد ایمنی، آرامش، بهداشت، صرفه اقتصادی و صرفه جویی در مصرف انرژی و آب.
۲-۲ : معرفی هم زمان خدمات شاخص سازمانهای نظام مهندسی ساختمان در طول بیست سال گذشته به بهره برداران در استفاده از خدمات مهندسی و همچنین ایجاد انگیزه در اعضاء در ارائه خدمات با کیفیت مطلوب تر.
۳-۲ : بیان نقش سازمانهای نظام مهندسی ساختمان در همراهی با سیاست های دولت در صادرات کالاهای غیر نفتی و ارائه خدمات مهندسی به کشورهای هدف در مسیر خود کفایی کشور و قطع وابستگی به نفت.
۴-۲ : بیان چگونگی مشارکت اعضاء حقیقی و حقوقی سازمانهای نظام مهندسی ساختمان درتوسعه صادرات خدمات فنی، مهندسی
۵-۲ : تلاش در جهت کسب امتیاز برای فعالین در عرصه صادرات خدمات فنی، مهندسی ساختمان از وزارتخانه ها، ارگانها و نهادهای ذیربط به منظورتشویق اعضا جهت ورود به این عرصه مهم اقتصادی.
۶-۲ : ایجاد بانک اطلاعاتی از توانایی های اعضای حقیقی و حقوقی سازمانها در زمینه صادرات خدمات فنی، مهندسی ساختمان.
۷-۲ : اطلاع رسانی به کلیه اعضا علاقه مند در رابطه با فرصتهای مربوط به اعزام نیروهای تخصصی و پروژه های ساختمانی در کشورهای هدف در تعامل با سفرای ایران در کشورهای هدف و سفرای کشورهای خارجی در ایران و همچنین معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه.
۸-۲ : معرفی شرکتهای موفق ایرانی در امر صادرات خدمات فنی، مهندسی ساختمان به منظور تحقق شعار ما میتوانیم.
۹-۲ : بررسی موانع و مشکلات صادراتی و ارائه راهکارهای رفع آنها با همکاری مدیران اجرایی دستگاههای دولتی و خصوصی.
۱۰-۲ : بررسی راهکارهای تسهیل در امر صادرات خدمات فنی، مهندسی به لحاظ اخذ مشوقهای صادراتی، تسهیلات اخذ ضمانت نامه جهت شرکت در مناقصات و …
۳-ماموریت:
بررسی راهکارهای صدور خدمات فنی و مهندسی و همکاریهای بین الملل و اجرایی کردن آنها، ماموریت اصلی دبیرخانه خواهد بود تا بتوان به اهداف مورد نظر دست یافت.
تعامل مثبت با وزارتخانه های سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی در اولویت کاری میباشد.
۴-برنامه ها:
به منظور تعیین نقشه راه، برنامه های اجرایی مورد نظر را در سه بخش کوتاه مدت (تا پایان سال ۱۳۹۶ ) و میان مدت ( تا پایان سال ۱۳۹۹) و بلند مدت پس از سال ۱۳۹۹ ارائه می نماید.
۱-۴: برنامه های کوتاه مدت:
۱-۱-۴-: ایجاد ارتباط و هماهنگی با سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها
۲-۱-۴ : ایجاد ارتباط و هماهنگی با اتاق بازرگانی صنایع و معادنایران
۳-۱-۴ : ایجاد ارتباط با سفارتخانه های کشورهایی که بعنوان بازار هدف صادرات خدمات فنی، مهندسی و روابط بین الملل تعیین می گردند.
۴-۱-۴ : ایجاد ارتباط با سفارتخانه های ایران و رایزنان بازرگانی در کشورهایی که بعنوان بازار هدف صادرات خدمات فنی، مهندسی و روابط بین الملل تعیین می گردند.
۵-۱-۴ : حضور در هیاتهای تجاری-مهندسی و نمایشگاهی در بازارهای هدف منتخب
۶-۱-۴ : تهیه پیش نویس تفاهم نامه های مرتبط با سازمانها و مراجع تسهیل گر امر صادرات خدمات فنی، مهندسی ساختمان
۷-۱-۴ : ایجاد ارتباط و هماهنگی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت استفاده از پتانسیل های آن وزارتخانه در بخش اعزام نیروهای متخصص به خارج از کشور و نیز نهادهای تحت پوشش آن وزارتخانه جهت پروژه های برون مرزی.
۸-۱-۴ : ایجاد ارتباط و هماهنگی با وزارت امور خارجه جهت ایجاد تسهیلات در اخذ روادید و تردد اعضا در کشورهای هدف
۹-۱-۴ : ایجاد ارتباط و هماهنگی با سازمان توسعه تجارت بعنوان متولی امر صادرات کالا و خدمات در کشور و دفاتر بازرگانی خارج از کشور و حضور موثر در کمیته ماده ۱۹٫
۱۰-۱-۴ : ایجاد ارتباط و هماهنگی با بانک توسعه صادرات و دیگر بانکهای عامل در تسهیل، امور بانکی و ارائه تسهیلات مناسب به صادرکنندگان خدمات فنی، مهندسی ساختمان.
۱۱-۱-۴ : ایجاد ارتباط و هماهنگی با صندوق ضمانت صادرات جهت ارائه تسهیلات مطلوب به اعضا در مناقصات بین المللی و تضمین ضمانت نامه های بانکی.
۱۲-۱-۴ :برنامه ریزی لازم جهت برگزاری همایش سالیانه توسعه صادرات خدمات فنی، مهندسی و روابط بین الملل در امور ساختمان.
۱۳-۱-۴ : تهیه شیوه نامه راهنمای صادرات خدمات، به روز رسانی و راه اندازی امور بین الملل.
۱۴-۱-۴ : ارائه آموزشهای تخصصی به اعضا جهت توانمندسازی و مشارکت موثر در امر صادرات خدمات فنی، مهندسی ساختمان.
۱۵-۱-۴ : جمع آوری اطلاعات، ایجاد و به روز رسانی جدول اطلاعاتی آموزش دیدگان جهت امتیاز بندی و اعزام احتمالی به کشورهای هدف
۱۶-۱-۴ : آموزش نحوه اجرایی نمودن شیوه نامه های مرتبط
۱۷-۱-۴ : آموزش در خصوص قراردادهای بین المللی، مسائل گمرکی، بانک، بیمه و دیگر موارد مرتبط به صادرات خدمات فنی، مهندسی ساختمان.
۱۸-۱-۴ : تهیه و به روز رسانی نظام نامه آموزشی صادرات خدمات فنی، مهندسی ساختمان.
۱۹-۱-۴ : ایجاد و به روز رسانی بانک اطلاعاتی خدمات ارائه شده به اعضا در بازارهای هدف (پروژه های در دست اجرا و تمام شده ).
۲۰-۱-۴ : امکان سنجی پشتیبانی های مختلف جهت تسهیل در امور صادرات.
۲۱-۱-۴ : راه اندازی سایت صادرات خدمات فنی، مهندسی و روابط بین الملل به چند زبان زنده دنیا و مدیریت آن.
۲۲-۱-۴ : ایجاد شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی مختلف (کارشناسان، اعضا، مشتریان).
۲۳-۱-۴ : شناسایی مناقصات بین المللی بویژه بازارهای هدف و معرفی به اعضا جهت حضور.
۲-۴ : برنامه های میان مدت:
۱-۲-۴ : ایجاد ارتباط و هماهنگی با تشکلهای مهندسی کشورهای مختلف جهت همکاری و تبادل اطلاعات علمی و فنی در زمینه صنعت ساختمان.
۲-۲-۴ :ایجاد ارتباط با انجمن های صادراتی و انجمن های دوستی ایران با کشورهای هدف.
۳-۲-۴ : شناسایی بازارهای جدید و حفظ بازارهای موجود.
۴-۲-۴ : تحقیق و مطالعه میدانی بازارهای هدف (market research).
۵-۲-۴ : تهیه سند بازاریابی صادرات خدمات فنی، مهندسی ساختمان(market plan).
۶-۲-۴ :بررسی و به روز رسانی انواع قراردادهای تیپ برای اعضا به تفکیک حقیقی، حقوقی، رشته ای و میان رشته ای.
۷-۲-۴ : برنامه ریزی جهت تسهیل در حضور شرکتهای حقوقی در بازارهای هدف.
۸-۲-۴ : پیگیری و بررسی حقوقی جهت عقد تفاهم نامه با سازمانهای داخلی و خارجی.
۹-۲-۴ : پیگیری و بررسی مسائل حقوقی جهت عقد تفاهم نامه آموزش امور بین الملل.
۱۰-۲-۴ : مطالعه و بررسی ( building codes ) کشورهای مختلف، تکمیل، مستند سازی، مطالعه و کنترل تغییرات انجام شده جهت ارائه به امور حقوقی و امور آموزش و سایر مدیران.
۱۱-۲-۴ : برنامه ریزی در جهت تقویت و توسعه طرح ایجاد دفاتر نمایندگی در کشورهای بازار هدف.
۱۲-۲-۴ : مطالعه درصد رضایتمندی مشتریان و تهیه برنامه افزایش کیفیت خدمات فنی، مهندسی در بخش صادرات.
۱۳-۲-۴ : شناسایی صادرکنندگان نمونه سالهای قبل جهت تجلیل در همایش های سالیانه.
۱۴-۲-۴ : برنامه ریزی جهت حضور موثر در نمایشگاهها و رویدادهای داخلی و خارجی (بین الملل) منتخب با هماهنگی بخشها و مدیریتهای مختلف.
۱۵-۲-۴ : تبدیل ایده های فنی، مدیریتی و تخصصی در خصوص صادرات خدمات فنی، مهندسی به طرحهای تبلیغاتی و عملیاتی.
۱۶-۲-۴ : برنامه ریزی جهت راه اندازی شرکتهای صادراتی خدمات فنی، مهندسی ساختمان توسط اعضا.
برنامه های بلند مدت
در این بخش از مدل SWOT استفاده شده که S نماینده توانمندیهای بالقوه، W نشان از ضعف های دارنده،O نشاندهنده فرصتهای پیش رو و T تهدیدها را نشان میدهد.
در برنامه بلند مدت موارد زیر اجرا خواهد شد:
۱-افزایش توانمندیها.
۲-تبدیل ضعف ها به توانمندیها.
۳-تبدیل فرصت های موجود به فرصت های جدید.
۴-تبدیل تهدیدها به فرصت .