اخبار
صفحه اصلی / برنامه راهبردی

برنامه راهبردی

۱- چشم انداز:

«تبیین و ارتقاء جایگاه سازمان نظام مهندسی ساختمان در سطح ملی و بین الملل در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی ساختمان و افزایش میزان صادرات توسط اعضای حقیقی و حقوقی تا میزان ۳۰ درصد کل صادرات در این حوزه در مدت ۵ سال»

 

۲-اهداف:

۱-۲ : معرفی سازمان های نظام مهندسی ساختمان در جامعه  بعنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار در اقتصاد و صنعت ساختمان، اشتغال زایی، ارتقاء کیفیت ساختمان و ایجاد ایمنی، آرامش، بهداشت، صرفه اقتصادی و صرفه جویی در مصرف انرژی و آب.

۲-۲ : معرفی هم زمان خدمات شاخص سازمانهای نظام مهندسی ساختمان در طول بیست سال گذشته به بهره برداران در استفاده از خدمات مهندسی و همچنین ایجاد انگیزه در اعضاء در ارائه خدمات با کیفیت مطلوب تر.

۳-۲ : بیان نقش سازمانهای نظام مهندسی ساختمان در همراهی با سیاست های دولت در صادرات کالاهای غیر نفتی و ارائه خدمات مهندسی به کشورهای هدف در مسیر خود کفایی کشور و قطع وابستگی به نفت.

۴-۲ : بیان چگونگی مشارکت اعضاء حقیقی و حقوقی سازمانهای نظام مهندسی ساختمان درتوسعه صادرات خدمات فنی، مهندسی

۵-۲ : تلاش در جهت کسب امتیاز برای فعالین در عرصه صادرات خدمات فنی، مهندسی ساختمان از وزارتخانه ها، ارگانها و نهادهای ذیربط به منظورتشویق اعضا جهت ورود به این عرصه مهم اقتصادی.

۶-۲ : ایجاد بانک اطلاعاتی از توانایی های اعضای حقیقی و حقوقی سازمانها در زمینه صادرات خدمات فنی، مهندسی  ساختمان.

۷-۲ : اطلاع رسانی به کلیه اعضا علاقه مند در رابطه با فرصتهای مربوط به اعزام نیروهای تخصصی و پروژه های ساختمانی در کشورهای هدف در تعامل با سفرای ایران در کشورهای هدف و سفرای کشورهای خارجی در ایران و همچنین معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه.

۸-۲ : معرفی شرکتهای موفق ایرانی در امر صادرات خدمات فنی، مهندسی ساختمان به منظور تحقق شعار ما میتوانیم.

۹-۲ : بررسی موانع و مشکلات صادراتی و ارائه راهکارهای رفع آنها با همکاری مدیران اجرایی دستگاههای دولتی و خصوصی.

۱۰-۲ : بررسی راهکارهای تسهیل در امر صادرات خدمات فنی، مهندسی به لحاظ  اخذ مشوقهای صادراتی، تسهیلات اخذ ضمانت نامه جهت شرکت در مناقصات و …

 

۳-ماموریت:

بررسی راهکارهای صدور خدمات فنی و مهندسی و همکاریهای بین الملل و اجرایی کردن آنها، ماموریت اصلی دبیرخانه خواهد بود تا بتوان به اهداف مورد نظر دست یافت.

تعامل مثبت با وزارتخانه های سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی در اولویت کاری میباشد.

 

۴-برنامه ها:

به منظور تعیین نقشه راه، برنامه های اجرایی مورد نظر را در سه بخش کوتاه مدت (تا پایان سال ۱۳۹۶ ) و میان مدت ( تا پایان سال ۱۳۹۹) و بلند مدت پس از سال ۱۳۹۹ ارائه می نماید.

 

۱-۴: برنامه های کوتاه مدت:

۱-۱-۴-: ایجاد ارتباط و هماهنگی با سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها

۲-۱-۴ : ایجاد ارتباط و هماهنگی با اتاق بازرگانی صنایع و معادنایران

۳-۱-۴ : ایجاد ارتباط با سفارتخانه های کشورهایی که بعنوان بازار هدف صادرات خدمات فنی، مهندسی و روابط بین الملل تعیین می گردند.

۴-۱-۴ : ایجاد ارتباط با سفارتخانه های ایران و رایزنان بازرگانی در کشورهایی که بعنوان بازار هدف صادرات خدمات فنی، مهندسی و روابط بین الملل  تعیین می گردند.

۵-۱-۴ : حضور در هیاتهای تجاری-مهندسی و نمایشگاهی در بازارهای هدف منتخب

۶-۱-۴ : تهیه پیش نویس تفاهم نامه های مرتبط با سازمانها و مراجع تسهیل گر امر صادرات خدمات فنی، مهندسی  ساختمان

۷-۱-۴ : ایجاد ارتباط و هماهنگی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت استفاده از پتانسیل  های آن وزارتخانه در بخش اعزام  نیروهای متخصص به خارج از کشور و نیز نهادهای تحت پوشش آن وزارتخانه جهت پروژه های برون مرزی.

۸-۱-۴ : ایجاد ارتباط و هماهنگی با وزارت امور خارجه جهت ایجاد تسهیلات در اخذ روادید و تردد اعضا در کشورهای هدف

۹-۱-۴ : ایجاد ارتباط و هماهنگی با سازمان توسعه تجارت بعنوان متولی امر صادرات کالا و خدمات در کشور و دفاتر بازرگانی خارج از کشور و حضور موثر در کمیته ماده ۱۹٫

۱۰-۱-۴ : ایجاد ارتباط و هماهنگی با بانک توسعه صادرات و دیگر بانکهای عامل در تسهیل، امور بانکی و ارائه تسهیلات مناسب به صادرکنندگان خدمات فنی، مهندسی ساختمان.

۱۱-۱-۴ : ایجاد ارتباط و هماهنگی با صندوق ضمانت صادرات جهت ارائه تسهیلات مطلوب به اعضا در مناقصات بین المللی و تضمین ضمانت نامه های بانکی.

۱۲-۱-۴ :برنامه ریزی لازم جهت برگزاری همایش سالیانه توسعه صادرات خدمات فنی، مهندسی و روابط بین الملل در امور ساختمان.

۱۳-۱-۴ : تهیه شیوه نامه راهنمای صادرات خدمات، به روز رسانی و راه اندازی امور بین الملل.

۱۴-۱-۴ : ارائه آموزشهای تخصصی به اعضا جهت توانمندسازی و مشارکت موثر در امر صادرات خدمات فنی، مهندسی ساختمان.

۱۵-۱-۴ : جمع آوری اطلاعات، ایجاد و به روز رسانی جدول اطلاعاتی آموزش دیدگان جهت امتیاز بندی و اعزام احتمالی به کشورهای هدف

۱۶-۱-۴ : آموزش نحوه اجرایی نمودن شیوه نامه های مرتبط

۱۷-۱-۴ : آموزش در خصوص قراردادهای بین المللی، مسائل گمرکی، بانک، بیمه و دیگر موارد مرتبط به صادرات خدمات فنی، مهندسی ساختمان.

۱۸-۱-۴ : تهیه و به روز رسانی نظام نامه آموزشی صادرات خدمات فنی، مهندسی  ساختمان.

۱۹-۱-۴ : ایجاد و به روز رسانی بانک اطلاعاتی خدمات ارائه شده به اعضا در بازارهای هدف (پروژه های در دست اجرا و تمام شده ).

۲۰-۱-۴ : امکان سنجی پشتیبانی های مختلف جهت تسهیل در امور صادرات.

۲۱-۱-۴ : راه اندازی سایت صادرات خدمات فنی، مهندسی و روابط بین الملل به چند زبان زنده دنیا و مدیریت آن.

۲۲-۱-۴ : ایجاد شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی مختلف (کارشناسان، اعضا، مشتریان).

۲۳-۱-۴ : شناسایی مناقصات بین المللی بویژه بازارهای هدف و معرفی به اعضا جهت حضور.

 

۲-۴ : برنامه های میان مدت:

۱-۲-۴ : ایجاد ارتباط و هماهنگی با تشکلهای مهندسی کشورهای مختلف جهت همکاری و تبادل اطلاعات علمی و فنی در زمینه صنعت ساختمان.

۲-۲-۴ :ایجاد ارتباط با انجمن های صادراتی و انجمن های دوستی ایران با کشورهای هدف.

۳-۲-۴ : شناسایی بازارهای جدید و حفظ بازارهای موجود.

۴-۲-۴ : تحقیق و مطالعه میدانی بازارهای هدف (market research).

۵-۲-۴ : تهیه سند بازاریابی صادرات خدمات فنی، مهندسی  ساختمان(market plan).

۶-۲-۴ :بررسی و به روز رسانی انواع قراردادهای تیپ برای اعضا به تفکیک حقیقی، حقوقی، رشته ای و میان رشته ای.

۷-۲-۴ : برنامه ریزی جهت تسهیل در حضور شرکتهای حقوقی در بازارهای هدف.

۸-۲-۴ : پیگیری و بررسی حقوقی جهت عقد تفاهم نامه با سازمانهای داخلی و خارجی.

۹-۲-۴ : پیگیری و بررسی مسائل حقوقی جهت عقد تفاهم نامه آموزش امور بین الملل.

۱۰-۲-۴ : مطالعه و بررسی ( building codes ) کشورهای مختلف، تکمیل، مستند سازی، مطالعه و کنترل تغییرات انجام شده جهت ارائه به امور حقوقی و امور آموزش و سایر مدیران.

۱۱-۲-۴ : برنامه ریزی در جهت تقویت و توسعه طرح ایجاد دفاتر نمایندگی در کشورهای بازار هدف.

۱۲-۲-۴ : مطالعه درصد رضایتمندی مشتریان و تهیه برنامه افزایش کیفیت خدمات فنی، مهندسی  در بخش صادرات.

۱۳-۲-۴ : شناسایی صادرکنندگان نمونه سالهای قبل جهت تجلیل در همایش های سالیانه.

۱۴-۲-۴ : برنامه ریزی جهت حضور موثر در نمایشگاهها و رویدادهای داخلی و خارجی (بین الملل) منتخب با هماهنگی بخشها و مدیریتهای مختلف.

۱۵-۲-۴ : تبدیل ایده های فنی، مدیریتی و تخصصی در خصوص صادرات خدمات فنی، مهندسی  به طرحهای تبلیغاتی و عملیاتی.

۱۶-۲-۴ : برنامه ریزی جهت راه اندازی شرکتهای صادراتی خدمات فنی، مهندسی  ساختمان توسط اعضا.

 

برنامه های بلند مدت

در این بخش از مدل  SWOT استفاده شده که S نماینده توانمندیهای بالقوه، W نشان از ضعف های دارنده،O  نشاندهنده فرصتهای پیش رو و T  تهدیدها را نشان میدهد.

chart

در برنامه بلند مدت موارد زیر اجرا خواهد شد:

۱-افزایش توانمندیها.

۲-تبدیل ضعف ها به توانمندیها.

۳-تبدیل فرصت های موجود به فرصت های جدید.

۴-تبدیل تهدیدها به فرصت .